Міністерство інфраструктури та Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті підготували технічні вимоги до розробки програмного забезпечення GPS- моніторингу транспортних засобів автоперевізників. Таким чином, буде створена єдина система диспетчерському контролю за допомогою супутникової навігації, до якої повинні бути підключені всі транспортні засоби, залучені до пасажирських перевезень в Україні.
Здійснювати загальний контроль майбутньої системи GPS- моніторингу автоперевізників доручено Державній інспекції України з безпеки на наземному транспорті, на базі якої буде створено єдиний диспетчерський пункт.
Урядові аналітики зазначають, що GPS- моніторинг — не лише данина європейським нормам у сфері пасажироперевезень. Передусім це контроль за безпекою. Так, якщо на сьогодні GPS-навігатори в обов'язковому порядку повинні бути встановлені на автобусах, що працюють на міжрегіональних маршрутах, то у 2014 році така вимога буде висунута і до внутрішньообласних перевізників.
Крім того, впровадження єдиної системи GPS, на думку експертів, має практичне значення і для пасажирів. Наприклад, в режимі онлайн через Інтернет або спеціальні табло на автовокзалах і зупинках пасажири зможуть відслідковувати, скільки транспортних засобів працює на лініях, на яких ділянках автобуси знаходяться в цю мить, коли вони прибудуть в пункт призначення.
Технічні вимоги до програмному забезпеченню GPS-моніторингу проходять останні затвердження в профільному Міністерстві, після чого буде оголошено тендер серед провідних GPS-компаній на створення системи моніторингу.
Головні вимоги до системи — це параметри дотримання графіка маршруту і швидкісного режиму. Саме ці ключові дані, які впливають на безпеку руху, мають в режимі онлайн надходити в єдиний аналітичний центр. Крім того, обов'язковою вимогою до оператора, який братиме участь у тендері, є покриття всієї території України.
При тому, що GPS-трекери, які були встановлені на транспортні засоби ще до запровадження єдиної системи GPS-моніторингу, не заборонятимуть. Головне, щоб це обладнання надавало на сервер необхідну інформацію для здійснення Укртрансінспекцією державного контролю.
Як показує статистика, застосування супутникових систем стеження у сфері автомобільних перевезень дозволяє скоротити пробіг автомобілів на 15-25%, витрату палива — на 20-30% і час простоїв — на 10-15%. Водночас економія витрат на утримання і роботу автопарку при використанні цих систем може становити 20-30%. Відбувається це завдяки тому, що моніторинг автотранспорту дозволяє боротися зі зловживаннями персоналу: зливанням палива, простоями, незапланованими рейсами і запізненнями.
Як зазначають експерти, на ринку послуг автомобільного транспорту України функціонує близько 120 тис. дрібних перевізників з кількістю транспортних засобів від 1 до 10, які повинні будуть встановити супутникові системи моніторингу, після того як буде введена в експлуатацію єдина система диспетчерського контролю.